• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!

Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/itn

Vi söker nu en Tekniker (mjukvaruutveckling) i programmering inom immersiv visualisering.

Avdelningen för medie- och informationsteknik (MIT) och Visualiseringscenter C har omfattande verksamhet inom visualisering, datorgrafik och interaktion, där vi ligger i världsfronten av forskningen, samarbeten med näringsliv samt utveckling av installationer i centrets publika del och produktion av innehåll till centrets domteater och övriga immersiva miljöer. MIT och centret har ett team av kvalificerade utvecklare och vi söker nu ytterligare en utvecklare för att producera installationer och applikationer till science centers på temat rymdvisualisering. 

Dina framtida arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett team av utvecklare och mjukvarudesigners och dina arbetsuppgifter kommer bestå i att bedriva utveckling av mjukvara för immersiva miljöer (VR/AR) och storskaliga displaysystem där vi jobbar med interaktion och visualisering av stora automatiserade system och med digitala tvillingar. I det aktuella projekten studerar vi framtida scenarios med drönare i olika miljöer som storstad/landsbygd och med olika interaktionsmetoder (touchbord och storskaliga displaysystem). Du kommer därför att samarbeta med olika forskargrupper, och deras samarbetspartners, för att möta projektets specifika behov. Den primära plattformen för interaktion och visualisering bygger på OpenSceneGraph med eventuell övergång till Epic Games Unreal Engine.

Din framtida arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför stora moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret arbetar med myndigheter som LFV och SMHI och driver större strategiska utvecklingsprojekt tillsammans. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Visual Sweden som har som uppdrag att arbeta med innovation och nyskapande genom samverkan med existerande näringsliv och offentligt förvaltning, samt att stimulera nyföretagande inom området.

Dina kvalifikationer
Vi söker nu en ingenjör som har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom programmering för datorgrafik på hela skalan från scriptbaserade språk, C++-bibliotek till Shaders på GPU-nivå samt för storskaliga immersiva system med multipla GPUer och komplexa displaysystem. Vi tror också att du har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom mjukvaruarkitektur och programmeringsmetodik samt kollaborativ utveckling. Du bör vara civilingenjör med avslutade eller snart avslutade studier alternativt ha kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av programmeringsprojekt. Du är en god samarbetspartner och kommunicerar väl på engelska i både tal och skrift. Vi ser också att du har god förmåga att arbeta självständigt och är självgående samt har god förmåga att ta initiativ.

Du bör ha god erfarenhet av C++ och grafikprogrammering samt ha erfarenhet av versionshantering och källkodsflöden för Continuous Integration. Specifika krav för denna tjänst:

·         Interaktiv realtidsgrafik för (2D och 3D)

·         OpenSceneGraph, OpenGL och GLSL

·         Kartvisualisering, ArcGIS, Visualisering

·         C++, Javascript, Python, CMake

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet. 

Anställningens omfattning
Heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. 

Tillträde
Snarast möjligt under hösten 2019, enligt överenskommelse.

Lön
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange löneanspråk i ansökan.

Fackliga kontaktpersoner
För kontakt med fackliga kontaktpersoner se nedan.   

Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 5 september 2019. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.

Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.

Välkommen med din ansökan!

Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Detta är en jobbannons med titeln "Tekniker (mjukvaruutveckling) i programmering inom immersiv visualisering" hos företaget Linköpings Universitet och publicerades på webbjobb.io den 27 augusti 2019 klockan 11:30.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black