• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

Datamuseet/IT-ceum öppnade 2004 som ett samarbetsprojekt mellan Linköpings kommun, Linköpings universitet och Saab. Idag är verksamheten en del av Östergötlands museum och har som mål att från olika vinklar belysa den dåtid, samtid och framtid där datorer spelar eller har spelat stor roll. Mer information om IT-ceums verksamhet finns på http://www.datamuseet.se Vi söker en driven och mångsidig producent som har fingret på den digitala pulsen och vill ta ansvar för att integrera IT-ceums arbete i Östergötlands museums ordinarie verksamhet. Du förväntas också stärka museet med UX-kompetens och tjänstedesigntänkande. Du är en del av avdelningen Publik och lärande där bl.a. museets pedagoger och kommunikatörer ingår. Avdelningens uppdrag är att bedriva och utveckla museets pedagogiska verksamhet, ansvara för museets kommunikation, programverksamhet och bemötande samt, tillsammans med övriga avdelningar, producera museets utställningar. I tjänsten får du möjlighet att utveckla mötet mellan museets publik och teknikhistoria. Östergötlands museum kommer under 2019 påbörja renovering av museibyggnaden och förnyelse av utställningar och koncept, en del i uppdraget blir att utveckla IT-ceums roll i "det nya museet" som förväntas öppna 2021.
I dina arbetsuppgifter ingår:
- Ansvara för och utveckla den datahistoriska utställningen Digitala drömmar och programpunkter kopplade till IT-ceums verksamhet
- Vara drivande i upplevelsedesign och tjänsteutveckling på museet
- Bistå utställningsproducenter och museipedagoger med hur man kan använda teknik för att engagera besökare

Visste du att det första svenska spelet skapades på en 200 kg tung bordsdator på Saab i Linköping i början på 60-talet? Eller att den första svenska datorn byggdes 1950 och programmerades med sladdar och stickproppar? Det spelar ingen roll – huvudsaken är att du är nyfiken, kan skapa extraordinära upplevelser och har ett genuint intresse för möte mellan människor och teknik, datorer, spelkultur och IT-historia.
Vi söker dig som brinner för datorrelaterad historia och har goda förmågor att samarbeta och förmedla dina idéer och visioner till både nördar och noviser. Du ska ha utbildning eller erfarenhet av upplevelsedesign. Utbildningar som är relevanta för tjänsten är bl. a. upplevelsedesign, beteendevetenskap, utställnings- och kulturproduktion, rumslig gestaltning, design- och produktutveckling, spelutveckling, projektledning. Tjänsten kräver ett tvärvetenskapligt och tvärmedialt synsätt. Det är meriterande om du har kunskaper inom tjänstedesign. All form av teknisk kompetens är meriterande.
För att lyckas i arbetet är det viktigt att du är lyhörd, lösningsorienterad och håller ett högt tempo, är noggrann och nyfiken inför dina arbetsuppgifter. Du är kreativ och har förmågan att driva processer och ro i land förändringar. Du har mycket bra samarbets- och kommunikationsförmåga och är diplomatisk utan att ge avkall på att kunna ifrågasätta och ställa krav.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Östergötlands museum är en stiftelse som förvaltar och visar konst och kulturhistoriska samlingar i världsklass samt förvaltar kulturfastigheter. Förutom publik verksamhet främst i museibyggnaden i Linköping och vid Löfstad slott, bedriver museet uppdragsverksamhet inom arkeologi, konservering och byggnadsvård. Verksamheten är främst finansierad med anslag/projektbidrag och uppdragsintäkter. Antalet anställda är ungefär 60 personer samt ett 40-tal anställda på timbasis vid behov.

Detta är en jobbannons med titeln "Östergötlands museum söker producent med fokus på IT - teknik" hos företaget Östergötlands museum och publicerades på webbjobb.io den 11 maj 2018 klockan 00:00.

Hur du söker jobbet

Ansökan sker via e-post till [email protected]. Vänligen använd rubriken/referensen "Diarienummer 0143/18".

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black