• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

Avdelningen för medie- och informationsteknik (MIT) och Visualiseringscenter C har omfattande verksamhet inom visualisering, datorgrafik och interaktion vilka spänner forskning i världsfronten, samarbeten med näringsliv samt utveckling av installationer i centrets publika del och produktion av innehåll till centrets domteater och övriga immersiva miljöer. MIT och centret har ett team av kvalificerade utvecklare för vidareutveckling och kvalitetssäkring av centrets mjukvaruplattformar och vi söker nu en kvalificerad forskningsingenjör inom mjukvarudesign och utveckling.

Vi söker nu en Forskningsingenjör i programmering vid Institutionen för teknik och naturvetenskap, Campus Norrköping. 

Dina framtida arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett team av utvecklare och mjukvarudesigners och dina arbetsuppgifter kommer bestå i att bedriva utveckling av mjukvara för immersiva miljöer (VR/AR) och storskaliga displaysystem där vi jobbar med interaktion och visualisering av stora automatiserade system och med digitala tvillingar. I ett initialt projekt kommer vi att jobba med scenarios av framtida gruvdrift där hela kedjan från inskanning till visualisering ska realiseras. Du kommer därför att intimt samarbeta med olika forskargrupper, och deras samarbetspartners, för att möta projektets specifika behov. Den primära plattformen för interaktion och visualisering är Epic Games Unreal Engine men vi kommer även att integrera back-end lösningar för behandling av data.

Din framtida arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför stora moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret arbetar intimt med myndigheter som LFV och SMHI och driver större strategiska utvecklingsprojekt tillsammans. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Visual Sweden som har som uppdrag att arbeta med innovation och nyskapande genom samverkan med existerande näringsliv och offentligt förvaltning, samt att stimulera nyföretagande inom området.

Dina kvalifikationer
Vi söker nu en civilingenjör som har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom programmering för datorgrafik på hela skalan från scriptbaserade språk, C++-bibliotek till Shaders på GPU-nivå samt för storskaliga immersiva system med multipla GPUer och komplexa display system. Vi tror också att du har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom mjukvaruarkitektur och programmeringsmetodik samt kollaborativ utveckling. Du är en civilingenjör eller motsvarande med dokumenterad erfarenhet av programmeringsprojekt. Du är en god samarbetspartner och kommunicerar väl på engelska i både tal och skrift. Vi ser också att du har god förmåga att arbeta självständigt och är självgående samt har god förmåga att ta initiativ.

Du bör ha goda även har erfarenhet av C++ och grafikprogrammering samt ha erfarenhet av versionshantering och källkodsflöden för Continuous Integration. Även erfarenheter kring distribuerade tillämpningar och webbtekniker är meriterande. Erfarenhet av storskaliga back-end system och molnlösningar är extra meriterande.

Anställningens omfattning
Heltid

Tillträde
Snarast

Lön
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange löneanspråk i ansökan.

Fackliga kontaktpersoner
För kontakt med fackliga kontaktpersoner se nedan.   

Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 26 mars, 2019. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.

Lika villkor
Flertalet av våra Forskningsingenjörer inom medie- och informationsteknik är män, därför ges kvinnor företräde vid tillsättning av denna anställning, vid i huvudsak lika meriter i övrigt.

Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.

Välkommen med din ansökan!

Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Detta är en jobbannons med titeln "Forskningsingenjör i programmering" hos företaget Linköpings Universitet och publicerades på webbjobb.io den 5 mars 2019 klockan 07:50.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black