• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

KTH Royal Institute of Technology in Stockholm is the largest and oldest technical university in Sweden. No less than one-third of Sweden’s technical research and engineering education capacity at university level is provided by KTH. Education and research spans from natural sciences to all branches of engineering and includes Architecture, Industrial Management and Urban Planning. There are a total of 12,400 full year students at first and second levels, almost 1,900 active (at least 50 per cent) research students and 5,100 employees.

För mer information om KTH Datavetenskap och kommunikation, http://www.kth.se/csc.

Avdelningsinformation

Avdelningen High Performance Computing and Visualization (HPCViz) är en ledande svensk forskningsavdelning inom pedagogik och forskning kring tillämpade teknologier för högpresterande beräkningar och datavisualisering.

Avdelningen kombinerar beräkningsmodellering, programmeringsmiljöer och visuellt utforskande av data. HPCViz har bred expertis inom högpresterande databehandling och visualisering, med arbete inom ett stort antal EU-projekt och -nätverk, inklusive bland andra det europeiska flaggskeppsprojektet Human Brain Project. Visualiseringsstudion VIC (VIC) är en resurs för forskning, undervisning och spridning vid HPCViz, och agerar värd åt några av världens mest avancerade interaktiva visualiseringsplattformar och teknologier.

Avdelningens prisbelönta fakultet har ett brett omfång, med många olika expertisområden, inklusive bland annat beräkningsmodellering av komplexa fysiska fenomen, såväl som människa-datorinteraktion och realtids-datorgrafik samt animationstekniker för att skapa sofistikerade interaktiva virtuella agenter. Visualiseringsstudion är också en central del i det kommande EU Horizon 2020 ProsocialLearn-projektet som berör sociala inlärningsscenarios med stöd av virtuella karaktärer och datorspelsteknologier.

Arbetsuppgifter

Projektet fokuserar på realtidssimuleringar av sociala beteenden (lämpliga ansiktsuttryck, blickrörelser, gester och andra rörelser) för virtuella individer, grupper och folkmassor genom moderna datorspelsteknologier så som Unity och Unreal-motorn. En huvuduppgift i projektet innebär skapandet och programmeringen av beräkningsmodeller för socialt beteende så som empati, känslosmittande och socialfrämjande beteende, för att skapa djupa interaktioner inom grupper av virtuella karaktärer och mellan virtuella karaktärer och mänskliga användare.

Forskningsutvärderingsmetoden innefattar, jämte andra metoder, perceptionsstudier med mänskliga deltagare. Positionen kommer att affilieras med VIC och HPCViz-avdelningen såväl som KTH, och betalas delvis av det kommande EU Horizon 2020-projektet ProSocialLearn, ett konsortium av nio ledande europeiska industri- och universitetspartners, med fokus på användningen av datorspelsteknologi för främjandet av sociala utbildningsscenarios med virtuella karaktärer.

Kvalifikationer

En lämplig bakgrund för den här positionen kan vara en civilingenjörsexamen in datalogi eller motsvarande. Utöver traditionella akademiska meriter, givet den multidisciplinära betoningen i projektet, är kvalifikationer kopplade till rendering och simulering av virtuella karaktärer intressant, men också 3D-karaktärsmodellering och animering, förkroppsligade konversationsagenter och autonoma multiagentsystem, multimodal människa-datorinteraktion, virtual reality, datorspelsteknologier och perceptiv människa-datorinteraktion.

Sökande skall vara starkt motiverad för forskarstudier, ha förmåga till självständigt arbete och kritisk analys samt god samarbets- och kommunikationsförmåga.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringsverktyg. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.

Ansökan ska innefatta följande handlingar:

- Curriculum vitae,
- Betygsavskrift från högskolan/universitet
- Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier.
- Tidigare arbete i form av avhandlingar, publicerade manuskript och/eller tekniska demonstrationer
(Observera att allt material skall vara på engelska förutom officiella dokument.)
Övrigt

Tjänsten avser en fyraårig tidsbegränsad plats, men kan vid max 20 % institutionstjänstgöring, vanligtvis undervisning, förlängas ytterligare ett år. Forskarstuderande ska vara inskriven vid KTH. Startdatum är öppet för diskussion men vi ser att tjänsten tillsätts så snart som möjligt.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Detta är en jobbannons med titeln "Doktorand i realtids-interaktiva virtuella karaktärer och folkmassor" hos företaget Kungliga Tekniska högskolan, KTH Datavetenskap och kommunikation och publicerades på webbjobb.io den 11 juni 2015 klockan 00:00.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black