• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

På Mälardalens högskola möts människor som vill utveckla sig själva och framtiden. Våra 19 900 studenter läser kurser och program inom ekonomi, hälsa, teknik och utbildning på våra campus i Eskilstuna och Västerås eller på distans. Vi bedriver forskning inom alla utbildningsområden och har internationellt framstående forskning inom framtidens energi och inbyggda system. Vårt nära samarbete med näringsliv och offentlig sektor gör att vi på MDH bidrar till att människor mår bättre och jorden håller längre. 

På akademin för innovation, design och teknik läser våra studenter bland annat till datavetare, innovatörer, entreprenörer, illustratörer, kommunikatörer, nätverkstekniker och ingenjörer. Hos oss finns forskningsinriktningarna inbyggda system och innovation och produktrealisering. VI har ett stort antal internationella samarbeten både inom forskning och utbildning, samt i samverkan och i strategiska avtal med företag, organisationer och myndigheter i regionen.

Anställningsinformation
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 2 år
Omfattning: Heltid
Sista ansökningsdag: 2022-02-09
Stationeringsort: Västerås
Akademi/enhet/sektion: Akademin för innovation, design och teknik (IDT)

Arbetsuppgifter
Vi erbjuder en eller två postdoktortjänster inom beteendebaserad mjukvaruteknik, med fokus på gamifiering och/eller beteendedriven mjukvaruspråkteknik.

Software Engineering for Gamification: Gamifiering avser användningen av spelelement i "seriösa" sammanhang, och i allmänhet tillämpas det när användarnas engagemang behöver främjas och upprätthållas över tid. Gamifiering har blivit populär i olika domäner, speciellt smarta städer (rörlighet, miljöpåverkan), sjukvård, utbildning. En kritisk utmaning för gamifierade applikationer är förmågan att anpassas till användarnas profiler och eventuella utvecklingsmöjligheter, som tex de avsedda målen med själva gamifieringen. I detta avseende är utveckling av gamifiering fortfarande i stort sett ett hantverk, vilket gör det svårt att återanvända, underhålla och anpassa de utvecklade lösningarna.

Postdoktorn kommer att arbeta med att utveckla mer formaliserade metoder för design och implementation av gamifierade applikationer. De utvecklade lösningarna kommer att utvärderas empiriskt i industriellt relevanta användarfall. I detta avseende har vi flera pågående projekt som involverar utbildning/inlärning av nya designmetoder, särskilt SACSys, AIDOaRt och BUMBLE.

Behavior-driven and Emotional Engineering of Adaptive High-Level Languages: Programvarukrävande system (SIS) blir alltmer komplexa, heterogena och distribuerade. SIS förväntas vara anslutna till flera nätverk och effektivt kunna interagera med teoretiskt vilket SIS som helst som är anslutet till samma nätverk. För att utveckla programvara som kan köras på dessa system, som spänner över flera domäner och vars konstruktion involverar flera intressenter på många olika nivåer, är strikta och oflexibla programmeringsspråk inte lämpliga. Att få olika domänspecifika språk att samarbeta är ofta en svår utmaning. För att maximera kommunikationen mellan olika intressenter (även i samma domän) måste språkbegrepp konstrueras, återges, redigeras och lagras på användarspecifika sätt.

Postdoktorn kommer att arbeta med ett innovativt sätt för att ta fram modellering och programmeringsspråk. Genom att utnyttja beteendedrivna och emotionella tekniker kommer skapandet av ett språk att bli en iterativ och slutanvändardriven process, där språkingenjören tillhandahåller ett skelettspråk. Utifrån det, interaktioner (beteenden) och reaktioner (känslor) hos en uppsättning av expertanvändare (från både akademin och industrin) som utsätts för språket sätter vägen för språkets utveckling, under övervakning av språkingenjören. Samma tillvägagångssätt kommer att vara inbäddat i själva språket för att kunna anpassa sig till specifika användares behov. De utvecklade lösningarna kommer att utvärderas empiriskt i industriellt relevanta användarfall från aktiva industridrivna projekt som BUMBLE, HERO och MoDev.

Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på 2 år.

Kvalifikationer         
Den sökande ska ha avlagt doktorsexamen i datavetenskap/datateknik. Kandidaten ska ha avlagt doktorsexamen högst 3 år före ansökningstidens utgång.

Den sökande förväntas ha utmärkta kunskaper och färdigheter inom teoretisk och praktisk programvaruteknik (minst 60 hp inom programmering, programmeringsspråk och programvaruteknik). Särskilt viktiga är kunskaper inom modellbaserad utveckling, grafisk och textuell modellering, manipulering av programvaru-, system- och datamodeller, modelltrasformering samt Java-programmering i Eclipse-plattformen.

Anställningen kräver en stark motivation för forskning, goda muntliga och skriftliga kommunikationsförmågor på engelska och en självständig attityd.

Avgörande vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Meriterande
Kunskap och erfarenhet av tekniker och verktyg kring gamifiering, manipulering av mjukvaru/system/data-modeller, modelltransformationer

Ansökan
Gör din ansökan genom att klicka på knappen ”Ansök” nedan.

De vetenskapliga publikationer som du inte har i digital form skickas per post till:

Mälardalens högskola
HR-sektionen
Ref.nr: 2021/2608
Box 883
721 23 Västerås

Den sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och högskolan tillhanda senast sista ansökningsdag.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss all kontakt med försäljare av annonser. Vi har gjort våra strategiska val för denna rekrytering.

Detta är en jobbannons med titeln "Postdoktor i gamifiering och beteendebaserad mjukvaruteknik" hos företaget Mälardalens universitet och publicerades på webbjobb.io den 12 januari 2022 klockan 09:15.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black