• Notera att ansökningsdagen för den här annonsen kan ha passerat. Läs annonsen noggrant innan du går vidare med din ansökan.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.På institutionen för biomedicin bedrivs forskning och undervisning inom prekliniska och kliniska medicinska ämnen. Institutionen är indelad i följande fyra avdelningar: infektionssjukdomar, mikrobiologi och immunologi, medicinsk kemi och cellbiologi samt laboratoriemedicin. För närvarande har institutionen cirka 360 medarbetare och cirka 450 Mkr i omsättning.

Institutionen för biomedicin söker efter en forskningsingenjör som kan driva den tekniska utvecklingen inom följande forskningsprojekt:

Datorspel för kognitiv profilering och pedagogisk utveckling

Detta forskningsprojekt handlar om att utveckla datorspel för kognitiv profilering, pedagogisk utveckling och underhållning. Spelen individanpassas automatiskt och kan användas av barn och vuxna, med eller utan intellektuell funktionsnedsättning. Projektet är ett samarbete med Karolinska institutet, Sahlgrenska akademin (Göteborgs universitet), Tillämpad IT (Göteborgs universitet), Stockholms universitet och Ågrenska.

• Ett av spelen handlar om att samla poäng genom att navigera i olika banor, som är digitala gestaltningar av Markov Decision Processes. Spelarnas beteende analyseras och modelleras med hjälp av reinforcement learning m m.
• I ett annat spel rör sig spelaren i en digital kopia av ett existerande landskap i Unity och lär sig olika ämnen, löser problem och gör utmaningar, ungefär som i en digital poängpromenad.
• I ett tredje spel rör sig spelaren i en gridvärld och löser olika problem som syftar till att överleva i spelet så länge som möjligt.

Ett delvis relaterat forskningsprojekt handlar om att konstruera digitala tvillingar av ekosystem. I det projektet AI (främst deep reinforcement learning) för att modellera människors och djurs beteende i en spelmiljö. Syftet är främst att (i) studera djurs och människors beteenden i digitala versioner av naturliga livsmiljöer; (ii) analysera systematiska beteendeavvikelser associerade med olika diagnoser och (iii) skapa enkla former av generell AI, genom att delvis imitera hur generell intelligens har uppstått i naturen.

Maskininlärning för epidemiologiska studier

Detta projekt handlar om att använda maskininlärning, samt statistiska och epidemiologiska metoder för att hitta mönster i stora datamängder som bland annat kombinerar data från register över genetiska diagnoser och cancer. Inom projektet analyseras bland annat säsongsvariationer med BARIMAX och epidemiologisk klustring i rum och tid med pooled Knox test samt DBSCAN. Dessutom används hypotesgenerering med hjälp av neurala nät och LIME.

Arbetsuppgifter 
Som forskningsingenjör kommer du att arbeta fokuserat med forskning och publicering i nära samarbete med ett internationellt forskarlag. En central del av arbetet handlar om att utveckla spel och datormodeller baserade på AI. I projekten används maskininlärning baserad på Python och spelmotorn Unity med ML-Agents, samt olika webbutvecklingsverktyg.

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har en akademisk i datavetenskap och matematik med en dokumenterad erfarenhet av att programmera för slutanvändare. Du skall ha erfarenhet av att programmera spel, utveckla AI-modeller, samt webblösningar för både klient- och serversidan. Erfarenhet av professionellt arbete med projektets centrala teknikområden (Unity, ML-Agents, github, C# och Python) är starkt meriterande, liksom erfarenhet av forskningsrelaterad verksamhet inom kognitionsvetenskap. God samarbetsförmåga är ett krav för att kunna arbeta i olika projekt av varierande karaktär med människor med olika kompetenser. Mycket god svenska i tal är också ett krav, eftersom kommunikation med slutanvändare i regel sker på svenska. 

Anställning 
Anställningen är på heltid och tidsbegränsad, 11 månader, med placering på institutionen för biomedicin. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta professor Ann Nordgren. E-post: [email protected] och telefon +46736251802.

Fackliga organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

Ansökan 
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 2023-10-12

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Detta är en jobbannons med titeln "Forskningsingenjör" hos företaget Göteborgs universitet och publicerades på webbjobb.io den 21 september 2023 klockan 15:53.

Hur du söker jobbet

webbjobb-logo-white webbjobb-logo-grey webbjobb-logo-black